۱۹ شهریور

زرد زخم

زرد زخم یک بیماری عفونتی باکتریایی پوست است . این بیماری نوعی عفونت سطحی و شایع است که توسط استافیلوکک ، استررپتوکک یا ترکیبی از این دو باکتری ایجاد می شود . زرد زخم را به دو دسته زرد زخم تاولی و زرد زخم غیر تاولی تقسیم می کنند .

زرد زخم تاولی بیبشتر یا استافیلوکک ارئوس ایجاد می شود . این ضایعه نازک مسطح و به رنگ عسل در مرکز است که در صورت برداشتن آن سطحی براق – قرمز – ملتهب – و مرطوب آشکار می شود . زرد زخم غیر تاولی به صورت یک تاول کوچک شفاف یا چرکی آغاز می شود که پس از پاره شدن سطحی قرمز و مرطوب را به نمایش می گذارد . با گسترش ضایعه یک دلمه زرد تا سفید قهوه ای و چسبنده ایجاد می شود . در اطراف این ضایعه نیز حاشیه پوسته دار وجود دارد .

زرد زخم

علت اصلی ابتلا بهداشت پایین و مواجهه با باکتری های استافیلوکک و استرپتوکک است . هرچند این بیماری اغلب روی پوست سالم بروز می کند اما آزردگی ها و آسیب های پوستی می توانند پوست فرد را مستعد ابتلا به زرد زخم کنند . در برخی از بیماری های پوستی هم امکان دارد سوار شدن زرد زخم روی بیماری پوستی زمینه ای وجود دارد . به خصوص اگر ضایعه مترشحه باشد. ممکن است بیماری زرد زخم روی ضایعات بیمارانی که اگزمای حاد دارند نیز سوار شود .

زرد زخم در تمامی افراد امکان دارد رخ دهد . فرد با وجود علائم نگران این مسئله شود . در همچین مواقعی بایستی هرچه سریعتر به یک متخصص پوست مراجعه کرد تا اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهد . دکتر الهه لطفی متخصص پوست می باشد و تخصص و مهارت ویژه ای در درمان بیماری های پوستی دارد .

ضمن این که امکان دارد عفونت باکتریایی و زردزخم در افرادی که موهایشان را رنگ کرده اند به آن آلرژی داده اند نیز بر روی این ضایعات مترشحه در کف سر  آن ها سوار شود . حتی دختر بچه هایی هم که دچار شپش سر می شوند نیز ممکن است در ناحیه پشت گردن دچار زرد زخم شوند .

علائم اولیه زرد زخم

علائم آن بسته به اینکه بیمار ما مبتلا به زرد زخم تاولی یا غیر تاولی شود متفاوت است . اما به طور کلی بیماری که با بروز دانه های آبدار که به تدریج چرکی و پاره می شوند شروع می شود ضمن این که معمولا زرد زخم در یک زمینه ملتهب و قرمز که بیشتر به شکل یک دلمه خاص و به رنگ زرد عسلی است تشکیل می شود و این نشانه به تشخیص آن کمک شایانی می کند . بهتر است این را هم بدانید که ضایعات زرد زخم علامت خاصی ندارند  ولی به شدت مسری هستند . به همین دلیل درمان هرچه سریع تر آن از اهمیت بالایی برخوردار است . از عوارض نادر زرد زخم می توان به التهاب و نارسایی کلیه  بسیار خطرناک است اشاره دارد .

سابسیژن

میکرونیدلینگ