۰۴ مهر

پسوریازیس

آیا تا به حال کلمه پسوریازیس به گوشتان خورده است ؟ به این فکر کرده اید که چگونه می توان این بیماری را درمان کرد ؟ در ادامه این مطلب دکتر الهه لطفی متخصص پوست اطلاعاتی رادر رابطه با این بیماری در اختیارتان گذاشته است .

نوعی بیماری اتوایمیون است که به صورت ژنتیکی انتقال می یابد و با میزان بروز و نفوذ بسیار متفاوت همراه است . این اختلال با افزایش پرولیفراسیون کراتینوسیت ها و ارتشاح سلول های التهابی در درم و اپیدرم مشخص می گردد . پسوریازیس بر حسب آمار ۱-۶ % جمعیت را گرفتار می کند و شیوع آن در نژادهای مختلف و در زن و مرد تقریبا یکسان می باشد . امکان بروز این بیماری در تمامی سنین حتی به صورت مادرزادی وجود دارد اما سن متوسط گرفتاری در آن ۲۷ الی ۲۸ سال می باشد .

پسوریازیس

ژنتیک در ایجاد بیماری نقش مهمی بر عهده دارد  و براساس مطالعات انجام شده انواع HLA B13,B17,B37  در بیماران بیش از جمعیت طبیعی دیده شده است . HLA CW6 اهمیت بیشتری نسبت به سایر آنتی ژن های بافتی دارد و در مطالعات گسترده در کشورهای مختلف مورد تائید قرار گرفته است .

هیستوپاتولوژی

در پسوریازیس لایه های مختلف پوست دچار تغییرات بارز می گردند . در لایه شاخی هیپرکراتوز پاراکراتوتیک دیده می شود که به سبب سرعت تقسیم سلولی در اپیدرم است . در لایه گرانولاز نیز کاهش یا از بین رفتن ضخامت وجود دارد که این امر نیز از سرعت تکثیر سلول ها ناشی می شود . در لایه خاردار آکانتوز و طویل شدن رتریج ها و نواحی نازک شدن و ضخامت در اپیدرم دیده می شود که در مجموع آکانتوز پسوریازیفرم را ایجاد می نماید . در درم ، عروق کاپیلری در فضای زیر پایی ها اتساع و پیچ و خم پیدا می کند و دور عروق درم ، ارتشاح سلول های التهابی اکثرا از نوع لنفوسیت های مشاهده می شود که در پاتوژنز بیماری نقش مهمی ایفا می نماید  . وجود میکروآبسه در زیر شاخی که تجمعی از سلول های نوتروفیل می باشد از موارد شاخص آسیب شناسی پسوریازیس است و در پاتوژنز اهمیت بسزایی دارد .

پسوریازیس قطره ای

این حالت پاپول های قرمز رنگ قطره ای شکل و پوسته دار در تنه و اندام هاست که معمولا در کودکان و نوجوانان و بخصوص به دنبال عفونت های استرپتوکوکی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می کند . این فرم پسوریازیس بهترین پیش آگهی را دارد و طی چند هفته حداکثر۳ ماه بهبود می یابد . پاسخ به درمان بسیار خوب است

پسوریازیس پوست سر

گاهی اوقات ضایعات منحصرا و تا مدت ها در ناحیه پوست سر باقی می مانند و یا ضایعات مختصری در نواحی دیگر دیده می شود .

پسوریازیس کف دست و پا

ضایعات همانند فرم قبلی مدت های طولانی محدود به کف دست و پا بوده و پاسخ به درمان مشکلاتی به همراه دارد .

ناخن ها در ۲۵ الی ۵۰ درصد موارد گرفتار می شوند . شایع ترین یافته فرورفتگی های ریز به علت گرفتاری ماتریکس ناخن است که در موارد دیگری مانند تروما – اگزما – عفونت های قارچی – ریزش موی منطقه ای و افراد طبیعی نیز دیده می شود .جدا شدن صفحه ناخن از بستر آن بیشتر در ناحیه دیستال و لبه کناری ناخن بروز می کند که به صورت لکه های زرد رنگ ناشی از رسوب ماده گلیکوپروتئینی در زیر ناخن مشخص می گردد . هیپرکراتوز زیر صفحه ناخن خطوط طولی و دیستروفی از دیگر تغییرات ناخنی می باشد .

عواملی همچون تروما – عفونت – استرس – تغییرات هورمونی – آب و هوا – نور خورشید – عوامل متابولیک – داروها این بیماری را بیشترتشدید می کند .

درمان

در موارد خفیف بیماری می توان از داروهای موضعی از قبیل کراتولیتیک هایی چون اسید سالیسیلیک – ترکیبات تار – آنترالن- استروئیدهای موضعی و ویتامین D3 به شکل موضعی استفاده نمود .