درمان زونا

بیماری زونا چیست؟

بیماری زونا یا زوستر نوعی بیماری پوستی می باشد که توسط ویروسی که عامل آبله مرغان است به نام واریسلا ایجاد می شود. این ویروس قبلا وارد بدن شده و در دوران کودکی یا بزرگسالی برای نخستین بار به صورت آبله مرغان در روی پوست تظاهر می کند. پس از اینکه آبله مرغان کاملا بهبود یابد، این ویروس بر روی یکی از اعصاب ما مانند اعصاب صورت، اعصاب چشم، اعصاب قفسه سینه، اعصاب کمر یا اعصاب پا می رود و دردهایی در این نواحی احساس می شود.

درمان-زونا

علائم بیماری زونا

در ابتدا بیمار با دردهایی به صورت تیر کشنده خنجری به پزشک مراجعه می کند. پس از آن هم دانه هایی قرمز رنگ یا تاول های کوچک قرمز به صورت در طول آن عصب به تدریخ به طور دسته دسته پدیدار می شود.

درمان زونا

بهتر است بیمار پس از مشاهده علائم زونا هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نماید تا زودتر درمان شود. مدت درمان زونا هم حدود یک هفته می باشد که بیمار معمولا در این دوران قرص آسیکلوویر مصرف می کند که هر 5 ساعت باید دو عدد آسیکلوویر 400 بخورد تا بیمار در مدت یک هفته بهبود یابد.

اما در صورتی که درمان زونا به تاخیر بیفتد یا بیمار برای درمان به پزشک غیر متخصص مراجعه نماید ممکن است دوره درمان زونا هم طولانی تر شود.

همچنین پس از اینکه بیمار بهبود یابد دردهایی خنجری شکل به نام دردهای زونایی در همان ناحیه و عصب باقی می ماند که بسیار دردناک است. بنابراین توصیه می شود بیماران پس از مشاهده علائم زونا سریعا به بهترین متخصص پوست مراجعه نمایند.

دکتر الهه لطفی متخصص پوست در یوسف آباد می باشند که در زمینه درمان بیماری های پوستی، درمان ریزش مو و ریزش مژه و تزریقات زیبایی مانند تزریق بوتاکس، تزریق ژل، میکرونیدلینگ و…مهارت بالایی دارند . جهت رزرو وقت دهی و مشاوره می توانید با شماره هایی که در داخل سایت می باشد تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

اسانس های طبیعی برای کمک به درمان زونا

• اسانس گیاه شمعدانی

اسانس گیاه شمعدانی وقتی که زونا باعث شود پوست به لمس حساس گردد و دردناک شود یک داروی خانگی بسیار موثر است. اسانس شمعدانی در تسکین درد ناشی از نورالژی عصب سه قلو موثر شناخته شده است. یک اصطلاح است که به وجود درد حتی پس از برطرف شدن جوش ها اشاره دارد.

• اسانس درخت کافور

از درخت کافور در ماداگاسکار به وسیله عصاره گیری از برگ های آن استخراج می شود. خواص ضد ویروسی دارد و در مقابله با ویروس هپاتیت بسیار موثر است.

• اسانس بادرنجبویه و اسانس علف لیمو

از قوی ترین اسانس های ضد ویروس هستند که با ویروس های پیچیده هرپس مقابله می کنند و به دلیل خواصی که دارند درمان خوبی برای زوناهستند. چون این روغن ها مزاج بسیار گرمی دارند ممکن است پوست را بسوزانند پس باید رقیق شوند.

• اسانس اسطوخودوس

علل بسیار خوب و فراوانی وجود دارد که شما می بایست این اسانس را در کابینت یا جعبه کمک های اولیه خود داشته باشید. این اسانس خواص ضد ویروسی، ضد درد و ضد التهابی دارد که می توانید آن را به صورت مستقیم برای مقابله با ویروس بر روی موضع بمالید.

• اسانس میخک:

ضد التهاب، ضد درد و ضد ویروس قوی است. بنابراین می تواند عفونت ویروسی و درد را معالجه کند. در مقایسه با دیگر اسانس ها مزاجش گرم تر است بنابراین وقتی می خواهید آن را مستقیما به تاول ها بمالید می بایست آن را رقیق کنید.

• اسانس نعناع

اگر به دنبال یک اسانس همه کاره می گردید، اسانس نعناع بهترین انتخاب است. همچنین این اسانس، پر مصرف ترین اسانس است. خواص ضد ویروسی که دارد با هرپس مقابله می کند و موقع مالیدن به موضع باید خیلی رقیق شود.

• اسانس گیاه مانوکا

این اسانس از برگ های درخت مانوکا که در نیوزلند به وفور وجود دارد،استخراج می شود. اسانس مانوکا خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد و با ویروس پیچیده هرپس به شدت مقابله می کند.

بیماری زونا یکی از انوع بیماری های پوستی می باشد که لازم است پس از مشاهده علائم، بیمار برای درمان زونا هر چه سریعتر به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه نماید تا تشدید نشود. دکتر الهه لطفی متخصص پوست در یوسف آباد در درمان زونا و سایر بیماری های پوستی تبحر بالایی دارند.

دکتر الهه لطفی

متخصص پوست دارای مدرک تخصص پوست از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای مدرک MD از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سابقه فعالیت در مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون انجام پروژه با عنوان مقایسه شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به رزاشیا دارای مدرک AMC (Australian medical test) عضو فعال انجمن مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون عضو انجمن متخصصین پوست ایران از سال 1385 تا کنون عضو آکادمی اروپایی پوست از سال 1387 تا کنون عضو سازمان نظام پزشکی ایران انتشار مقاله با عنوان " آیا لیزر با کانولا می تواند راه جایگزین و قابل قبولی برای درمان جای جوش یا اسکار باشد؟" تحقیقات در زمینه : - ملازما - زیبایی - لیزر - روش های نوینی در زمینه درمان جوش - پمفیگوس وولگاریس

بیست − 6 =