۷ دقیقه
مصاحبه دکتر لطفی

مصاحبه دکتر الهه لطفی با مجله اسپرینگر

آنچه می خوانید...

جراحی بینی اغلب برای باریک کردن بینی انجام می شود.

یک روش نسبتا جدید برای بهبود و اصلاح غیر تهاجمی بینی، استفاده از سیستم اندولیزر است که می تواند به تنهایی یا در ترکیب با فیلرها استفاده شود. در مصاحبه ای که توسط دکتر درک گغون با دکتر الهه لطفی انجام شد، در مورد جوانب مثبت و منفی این فرآیند و سایر کاربردهای احتمالی در ناحیه میانی صورت و بدن صحبت شده است.

دکتر الهه لطفی

متخصص پوست

مرکز پوست و مو یوسف آباد، تهران/ایران

کلینیک لیزر آمبرز، گوتنبرگ/سوئد

مصاحبه دکتر لطفی

دکتر درک گغون : تمایل مردم برای اصلاح بینی وصف ناپذیر است. بخش زیادی از این دلایل جهت اصلاح بینی برای عملکردهایی چون ترمیم باند بینی، پولیپ بینی و یا ترماتولوژی است. اما بسیاری از بیماران ( بیماران زن و بیماران مرد ) با هدف زیبایی به ما مراجعه می کنند. انگیزه اصلی شما از چنین کاری چیست؟

دکتر الهه لطفی : بیشتر بیماران برای ایجاد نشانه های زیبایی به دنبال جراحی های غیر از جراحی های پلاستیکی مراجعه می کنند که حتی برخی از آن ها با کمترین جراحت پس از جراحی بینی به من مراجعه می کنند تا آن ها را حذف کرده و یا به دنبال اصلاح انحراف تیغه بینی و یا بالا بردن نوک بینی نیز هستند.

دکتر گغون : در سال های اخیر تعداد زیادی مقاله در مورد اصلاح غیر تهاجمی بینی منتشر شده است. در بخشی از مصاحبه ای که در سال ۲۰۱۸ با دکتر سباستین تورس فار داشتم، در مورد احتمال جراحی بینی با فیلرهای پوستی که با حداقل تهاجم بود، مورد بحث قرار گرفت. بیش تر این فیلرهای رینو، از ژل اسید هیالورونیک با کم ترین مقدار آب تشکیل شده است. ترجیح می دهید از چه ماده و تکنیکی برای پرکننده های رینو استفاده کنید؟

دکتر الهه لطفی : من از ژل نرم هیالورونیک اسید استفاده می کنم و بینی را به وسیله یک کانول خمیده اصلاح می کنم، سپس کانول را از همان نقطه ورودی به پایه بینی برده تا نوک بینی بالا رفته و برای اصلاح آن، از سوزن استفاده می شود. این مساله حائز اهمیت است که همیشه روی رنگ بینی توجه کنید تا با توجه به آن درد بینی را متوجه شوید.

دکتر گغون : شما به تازگی یک سیستم اندولیزر جدید همراه با دیود را در بازار ایران راه اندازی کرده اید، مزیت این سیستم چیست؟

دکتر الهه لطفی : این سیستم یک اندولایزر ۱۴۷۰ نانومتری از یک شرکت ایتالیایی با برند Eufoton (LASEmaR 1500 Endolif®) است. این لیزر  ساخته شده از نیمه هادی ها (آرسنید گالیم) است که فرسوده نمی شوند و مصرف زیادی نداشته و نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم ندارند. این سیستم متشکل از لوله های گاز یا دیودهای کریستالی با مواد فعال هستند. همچنین از یک لیزر دایود که قابل حمل است که روی آب کار می کند و نمی تواند جذب چربی هموگلوبین و عروق خونی شود. در ترکیب با تکنیک درست، خطر لخته شدن خون را به حداقل می رساند. نقطه ورودی پیش فرض جهت اصلاح و ترمیم بینی، نوک بینی است. البته بسته به ناحیه ای که می خواهیم اصلاح کنیم، می توانیم نقاط ورودی را نیز تغییر دهیم. نور از طریق فیبر میکرو نوری نازک مو با قطر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میکرومتر که داخل بافت قرار می گیرد، می تابد. انرژی لیزر بسیار کم است، به اندازه ای که وقتی سلول های چربی از هم می پاشند، می توان صدای “پاپ کورن” را شنید. بیماران با کرم لیدوکائین و با تزریق بولوس کوچک لیدوکائین آماده می شوند. برای اینکار، هیچ منع مصرفی وجود ندارد. به دلیل تغییر آناتومی پس از آن، عمل باید با احتیاط انجام شود.

دکتر گغون : آیا می گویید که این اولین بار است که یک فناوری ایمن برای کوچک کردن بافت نواحی حساس نزدیک غضروف یا استخوان انجام شده است؟

دکتر الهه لطفی : بله دقیقا. هدف اصلی این روش؛ کوچک کردن و کاهش بافت زیر جلدی و افتادگی پوست است. رینوپلاستی اغلب با هدف باریک کردن بینی انجام می شود. باریک شدن بینی توسط لیزر تا حدی امکان پذیر است. اما می توان از آن بر روی بافت بینی گوشتی بدون آسیب به استخوان، غضروف یا سطح پوست استفاده کرد. اپیدرم در طی عمل باقی می ماند و تا بهبودی به آن دست زده نمی شود. معمولا تا ۲۴ ساعت فقط تورم خفیف وجود دارد و این تورم برای همیشه وجود ندارد. برای ترمیم نیاز به زمان است و بیماران می توانند پس از مدت کوتاهی دوباره به انجام کارهای روزمره خود ادامه دهند. علاوه بر این، لیزر برای عروق روشی ایمن است.

دکتر گغون : این لیزر مدرن چه نقشی در بازار و مارکتینگ دارد؟ چه اندیکاسیون های دیگری دارد؟

دکتر الهه لطفی : نقطه پایانی بالینی این روش، انقباض غدد چربی و سباسه زیر پوستی است که همین سبب کاهش ضخامت پوست به طور قابل توجهی می شود. فکر می کنم این روش به یک استاندارد طلایی در رینوفیما و هایپرپلازی بافت نرم تبدیل شود که تاکنون هیچ راه حل و سیستم ایده آلی برای کاهش غدد چربی هیپرتروفیک وجود نداشته است. نشانه های اصلی برای لیفت با اندولیزر در کنار بینی و ناحیه سابمنتال، گردن، گونه ها، کیسه های اشک پایینی و اطراف لب ها قرار دارند. هیچ محدودیتی برای اندولیزر وجود ندارد و می توان آن را با تمام فناوری ها ترکیب کرد. قبل از این روش جدید که وارد بازار بشود، فقط CO2، اربیوم، رنگدانه و لیزر انعقادی سطحی و نور پالسی شدید استفاده میشد.  بیش تر این ها لیزرهای منسوخ شده با جراحی و عوارض جانبی بیش تر و زمان از کار افتادن طولانی تری استفاده میشد. در هر صورت قلم پلاسما در این ناحیه آناتومیکی صورت توصیه نمی شود.

دکتر گغون : تأثیرات آن بر بافت های سنگین تر مانند واژن، شکم، ران یا سینه چقدر است؟

دکتر الهه لطفی : تاثیر اندولیزر در لیفت سینه و ناحیه شکم قابل مقایسه با روش های جراحی نیست. اما با کمی بافت سبک تر در هر یک از این نواحی، می تواند به تنهایی و یا در ترکیب با روش های دیگر و با کاهش پوست اضافی و با اندکی لیپولیز مفید واقع شود.

دکتر گغون: آیا می توان CO2 و اندولیزرها را برای اسکار آتروفیک آکنه ترکیب کرد؟

دکتر الهه لطفی : اندولیزر را می توان با تمام فناوری ها ترکیب کرد و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. اما طبق تجربه من، به دلیل انعطاف پذیری بالای منافذ، به اندازه یک کانول برای اسکارهای آتروفیک موثر نیست. قدرت و اثر آن نیز به اندازه سابسیژن نیست.

دکتر گغون: بسیاری از بیمارانی که در سنین پایین عمل بینی خود را انجام می دهند، تنها به این اکتفا نکرده و می خواهند صورت خود را با اسکراب، تزریق بوتولینوم، نخ و یا لیپولیز تغییر دهند. شما هم همین احساس را دارید؟

دکتر الهه لطفی : بله، درست است، اغلب بیماران من به دنبال یک رویکرد جامع تر هستند و تحت چندین درمان کم تهاجمی صورت قرار می گیرند. در حال حاضر، اندولیزر یکی از رویه های زیبایی شناختی مورد علاقه من در زمینه بینابینی است. این روش خیلی سریع عمل می کند و در همان جلسه با دستگاه های دیگر که برای کوچک کردن بافت است، استفاده می شود و نیاز به ترمیم و تکرار آن نیست. این روش را می توان به طور ایمن با فیلرها برای بزرگ نمایی و از لیزر جهت تغییر رنگ پوست یا کاهش اندازه منافذ ترکیب کرد. همین سبب می شود تا با دیگر روش های قابل مقایسه نباشد. در مورد اندیکاسیون های پیشرفته همچون نقایص آناتومیکی، با استفاده از هم افزایی می توان رضایت بسیاری از بیماران ( بیماران زن و بیماران مرد ) را جلب کرد. نتایج فیلر بلافاصله قابل مشاهده است، در حالی که اثربخشی نتایج لیزر را می توان تا سه ماه پس از عمل مشاهده کرد.

دکتر دیرک اچ. گغون

متخصص پوست و بیماری های مقاربتی در برلین

دکتر گرون مسئول مطبوعاتی ADK هیئت مشاوران مجله جهت استراتژی و مسئول روندهای بین المللی است.

dhg@gmx.de

دکتر الهه لطفی

متخصص پوست، مو وزیبایی
دارای مدرک تخصص پوست از دانشگاه علوم پزشکی ایران
دارای مدرک MD از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
سابقه فعالیت در مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون
انجام پروژه با عنوان مقایسه شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به رزاشیا دارای مدرک AMC (Australian medical test)
عضو فعال انجمن مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان!