0 / 5. 0

آنچه می خوانید...

پسوریازیس

آیا تا به حال کلمه پسوریازیس به گوشتان خورده است ؟ به این فکر کرده اید که چگونه می توان این بیماری را درمان کرد ؟ در ادامه این مطلب دکتر الهه لطفی متخصص پوست اطلاعاتی رادر رابطه با این بیماری در اختیارتان گذاشته است .

نوعی بیماری اتوایمیون است که به صورت ژنتیکی انتقال می یابد و با میزان بروز و نفوذ بسیار متفاوت همراه است . این اختلال با افزایش پرولیفراسیون کراتینوسیت ها و ارتشاح سلول های التهابی در درم و اپیدرم مشخص می گردد . پسوریازیس بر حسب آمار ۱-۶ % جمعیت را گرفتار می کند و شیوع آن در نژادهای مختلف و در زن و مرد تقریبا یکسان می باشد . امکان بروز این بیماری در تمامی سنین حتی به صورت مادرزادی وجود دارد اما سن متوسط گرفتاری در آن ۲۷ الی ۲۸ سال می باشد .

پسوریازیس

ژنتیک در ایجاد بیماری نقش مهمی بر عهده دارد  و براساس مطالعات انجام شده انواع HLA B13,B17,B37  در بیماران بیش از جمعیت طبیعی دیده شده است . HLA CW6 اهمیت بیشتری نسبت به سایر آنتی ژن های بافتی دارد و در مطالعات گسترده در کشورهای مختلف مورد تائید قرار گرفته است .

هیستوپاتولوژی

در پسوریازیس لایه های مختلف پوست دچار تغییرات بارز می گردند . در لایه شاخی هیپرکراتوز پاراکراتوتیک دیده می شود که به سبب سرعت تقسیم سلولی در اپیدرم است . در لایه گرانولاز نیز کاهش یا از بین رفتن ضخامت وجود دارد که این امر نیز از سرعت تکثیر سلول ها ناشی می شود . در لایه خاردار آکانتوز و طویل شدن رتریج ها و نواحی نازک شدن و ضخامت در اپیدرم دیده می شود که در مجموع آکانتوز پسوریازیفرم را ایجاد می نماید . در درم ، عروق کاپیلری در فضای زیر پایی ها اتساع و پیچ و خم پیدا می کند و دور عروق درم ، ارتشاح سلول های التهابی اکثرا از نوع لنفوسیت های مشاهده می شود که در پاتوژنز بیماری نقش مهمی ایفا می نماید  . وجود میکروآبسه در زیر شاخی که تجمعی از سلول های نوتروفیل می باشد از موارد شاخص آسیب شناسی پسوریازیس است و در پاتوژنز اهمیت بسزایی دارد .

پسوریازیس قطره ای

این حالت پاپول های قرمز رنگ قطره ای شکل و پوسته دار در تنه و اندام هاست که معمولا در کودکان و نوجوانان و بخصوص به دنبال عفونت های استرپتوکوکی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می کند . این فرم پسوریازیس بهترین پیش آگهی را دارد و طی چند هفته حداکثر۳ ماه بهبود می یابد . پاسخ به درمان بسیار خوب است

پسوریازیس پوست سر

گاهی اوقات ضایعات منحصرا و تا مدت ها در ناحیه پوست سر باقی می مانند و یا ضایعات مختصری در نواحی دیگر دیده می شود .

پسوریازیس کف دست و پا

ضایعات همانند فرم قبلی مدت های طولانی محدود به کف دست و پا بوده و پاسخ به درمان مشکلاتی به همراه دارد .

ناخن ها در ۲۵ الی ۵۰ درصد موارد گرفتار می شوند . شایع ترین یافته فرورفتگی های ریز به علت گرفتاری ماتریکس ناخن است که در موارد دیگری مانند تروما – اگزما – عفونت های قارچی – ریزش موی منطقه ای و افراد طبیعی نیز دیده می شود .جدا شدن صفحه ناخن از بستر آن بیشتر در ناحیه دیستال و لبه کناری ناخن بروز می کند که به صورت لکه های زرد رنگ ناشی از رسوب ماده گلیکوپروتئینی در زیر ناخن مشخص می گردد . هیپرکراتوز زیر صفحه ناخن خطوط طولی و دیستروفی از دیگر تغییرات ناخنی می باشد .

عواملی همچون تروما – عفونت – استرس – تغییرات هورمونی – آب و هوا – نور خورشید – عوامل متابولیک – داروها این بیماری را بیشترتشدید می کند .

درمان

در موارد خفیف بیماری می توان از داروهای موضعی از قبیل کراتولیتیک هایی چون اسید سالیسیلیک – ترکیبات تار – آنترالن- استروئیدهای موضعی و ویتامین D3 به شکل موضعی استفاده نمود .

(Visited 460 times, 1 visits today)

دکتر الهه لطفی

متخصص پوست دارای مدرک تخصص پوست از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای مدرک MD از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سابقه فعالیت در مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون انجام پروژه با عنوان مقایسه شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به رزاشیا دارای مدرک AMC (Australian medical test) عضو فعال انجمن مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون عضو انجمن متخصصین پوست ایران از سال 1385 تا کنون عضو آکادمی اروپایی پوست از سال 1387 تا کنون عضو سازمان نظام پزشکی ایران انتشار مقاله با عنوان " آیا لیزر با کانولا می تواند راه جایگزین و قابل قبولی برای درمان جای جوش یا اسکار باشد؟" تحقیقات در زمینه : - ملازما - زیبایی - لیزر - روش های نوینی در زمینه درمان جوش - پمفیگوس وولگاریس