۵ دقیقه
درمان جای آبله

درمان جای جوش آبله مرغان

آنچه می خوانید...

درمان جای جوش آبله مرغان، به خصوص اگر روی صورت یا سایر قسمت‌های قابل مشاهده بدن باشد، نیاز به رسیدگی دارد. در حالی که هیچ راه حلی برای از بین بردن کامل جای جوش وجود ندارد، اما روش‌های مختلفی برای درمان و کاهش ظاهر آنها وجود دارد. راه‌های از بین بردن جای آبله مرغان به دو دسته درمان‌های موضعی و روش‌های کلینیکی تقسیم بندی می‌شود. درمان موضعی می‌تواند شامل کرم‌ها باشد و درمان‌های کلینیکی برای از بین بردن جای آبله مرغان مواردی مثل لیزر درمانی، سابسیژن، میکرونیدلینگ و.. را شامل می‌شود.

درمان‌ خانگی از بین بردن جای جوش آبله مرغان

پیش از اینکه هر کدام از درمان‌های خانگی جهت از بین بردن جای جوش آبله مرغان را امتحان کنید، ابتدا باید با بهترین متخصص پوست و مو در تهران مشورت نمایید. یک متخصص پوست به درستی شما را در از بین بردن جای آبله مرغان و انواع راه‌های درمان گودی جای آبله راهنمایی می‌کند تا از هرگونه حساسیت پوستی به دور باشید. شما می‌توانید از متخصص خود با یک جلسه مشاوره بخواهید راه‌هایی جهت درمان خانگی به شما ارائه دهد. درمان خانگی از بین بردن جای جوش آبله مرغان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  آلوئه ورا
  • جو دو سر
  • کره کاکائو
  •  روغن آرگان
  • روغن زیتون
  • روغن جوجوبا
  • شی باتر
  • آب لیمو
  • عسل
  • جوش شیرین

تحقیقات اندکی در مورد اثربخشی استفاده از این مواد برای از بین بردن جای جوش آبله مرغان در دسترس است، اما به طور کلی موادی که نام بردیم برای سلامت پوست مفید هستند.

برخی از موادی که تحقیقات علمی در مورد اثربخشی آنها برای از بین بردن جای جوش آبله مرغان انجام شده است عبارتند از:

ویتامین E

بنا بر نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است ویتامین E می‌تواند در از بین بردن اسکارهای آبله مرغان موثر بخش باشند، هرچند که برخی از مطالعات این نتایج را تایید نکرده اند.  به هر حال پیش از استفاده از کرم‌های ویتامین E لازم است با یک متخصص پوست و مو مشورت داشته باشید.

روغن گل رز

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که استفاده روزانه از روغن گل سرخ روی اسکارهای آبله مرغان به مدت ۱۲ هفته می‌تواند آنها را بهبود ببخشد. به دلیل اینکه حجم نمونه‌ی مطالعه کوچک بود انجام مطالعات بیشتر توصیه شده بود.

درمان‌های پزشکی برای از بین بردن جای جوش آبله مرغان

لایه برداری

درمان جای آبله مرغان با لایه‌برداری جهت از بین بردن سلول‌های پیر و یا مرده‌ی پوست انجام می‌شود. لایه برداری اسکارهای آبله مرغان می‌تواند با برداشتن بافت‌های زبر موجب کم رنگ شدن جای جوش و التیام آن شود.تکنیک لایه برداری ممکن است شیمیایی و یا مکانیکی باشد.

لایه بردارهای مکانیکی شامل اسکراب‌های صورت هستند که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و لایه بردارهای شیمیایی شامل برخی از لوسیون‌ها، پمادها و شوینده‌هایی حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند سلول‌های قدیمی پوست را به همراه اسکارهای موجود از بین ببردند.

کرم‌های OTC

برای درمان جای آبله مرغان با کرم مناسب باید به برخی از کرم‌های OTC که حاوی ترکیبات خاص مانند رتینول و اسید گلیکولیک هستند اشاره کرد که می‌توانند اسکارهای آبله مرغان را کم رنگ کنند و یا از بین ببرند.

لایه بردارهای شیمیایی OTC نیز موجود هستند که نسبت به کرم‌ها تاثیر بیشتری دارند اما توصیه می‌شوند لایه برداری شیمیایی OTC توسط پزشک یک دکتر درمان جوش انجام شود.

تزریق فیلر

تزریق فیلر یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در از بین بردن گودی جای آبله مرغان مفید باشد. مواد بی‌خطری مانند چربی و یا اسید هیالورونیک را می‌توان در ناحیه‌ای از پوست که دچار فرورفتگی جای جوش آبله مرغان است تزریق نمود تا با پر شدن قسمت توخالی پوست، جای جوش از بین برود. اگر تزریق ژل را انتخاب کنید چون از مواد قابل جذب مانند اسید هیالورونیک برای تزریق استفاده شده، باید هر ۶ ماه این روش را تکرار نمائید اما تزریق چربی یک روش تقریباُ دائمی است.

سابسیژن

از بین بردن جای آبله مرغان با سابسیژن شامل آزادسازی اسکارهای چسبیده به بافت زیرین با استفاده از سوزن است که می‌تواند به بالا آمدن اسکار و صاف شدن آن کمک کند. سابسیژن جای جوش به عنوان یکی از انواع راه‌هایی است که به خوبی توانسته رضایت بیماران را به خود جلب کند.

جای جوش آبله مرغان

میکرودرم آبریژن

درم ابریژن و میکرودرم ابریژن هر دو روش‌های مشابهی هستند که در اولی از ذرات اکسید روی و یا بی‌کربنات سدیم روی پوست استفاده می‌شود تا بافت اسکار موجود روی پوست شل شده و از بین برود. سپس ممکن است با استفاده از دستگاهی که دارای پوششی از ذرات الماس است ناحیه‌ی مورد نظر تراشیده شود و در نهایت ذرات باقی مانده از روی پوست حذف می‌شوند که به از بین بردن جای جوش آبله مرغان کمک می‌کند.

میکرونیدلینگ

در از بین بردن جای آبله مرغان با میکرونیدلینگ ابتدا ناحیه‌ی اسکار بی‌حس می‌شود، سپس پوست با سوزن‌های ریزی به صورت متناوب تحریک می‌شود تا تولید کلاژن در این ناحیه افزایش یابد. افزایش تولید کلاژن در محل اسکار آبله مرغان می‌تواند منجر به  از بین رفتن جای آن شود.

نتیجه گیری

همانطور که خواندید درمان و از بین بردن جای جوش‌های آبله مرغان راه‌های متفاوتی دارد که هر کدام از این راه‌‌ها با توجه به شرایط پوستی هر فرد برای وی در نظر گرفته می‌شود تا نتیجه مناسب را دریافت کند.

دکتر الهه لطفی

متخصص پوست، مو وزیبایی
دارای مدرک تخصص پوست از دانشگاه علوم پزشکی ایران
دارای مدرک MD از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
سابقه فعالیت در مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون
انجام پروژه با عنوان مقایسه شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به رزاشیا دارای مدرک AMC (Australian medical test)
عضو فعال انجمن مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان!