۶ دقیقه
درمان-جای-جوش

بهترین روش ها برای درمان جای جوش

آنچه می خوانید...

بسیاری از افراد پس از سنین کودکی و وارد شدن به دوران نواجوانی با کابوسی به نام جوش دست و پنجه نرم می کنند و یکی از دغدغه هایشان می شود درمان جوش! اما پس از اینکه جوش های آزار دهنده به مرور از صورتشان خداحافظی کردند دغدغه بزرگتری به نام درمان جای جوش و آکنه را برای فرد می گذارد!!!

شاید بسیاری از شما برای رهایی از جوش های صورت تمامی روش ها اعم از ماسک های خانگی و مراجعه پی در پی به مطب متخصین پوست را امتحان کرده اید و بزرگترین نگرانی شما به جا ماندن جای جوش ها بر روی صورتتان باشد.

خبر بدی که باید به شما دهیم این است که؛ نمی توان پیش بینی کرد جای جوش و آکنه بر روی صورت چه افرادی باقی می ماند! زیرا در در برخی بیماران با تعداد اندکی جوش آکنه شاهد جای جوش هستیم و در برخی بیماران با وجود تعداد بسیار زیاد جوش آکنه، هیچ اثری از جای جوش بر صورتشان مشاهده نمی شود.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی در این زمینه گزینه های بسیار زیادی برای درمان جای جوش، آکنه و اسکار که این روش ها حتی برای درمان جای زخم های قدیمی نیز موثر است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین روش های درمان جای جوش و آکنه آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

وکتور جای جوش

جوش یا آکنه چیست؟

جوش (Acne) یکی از گسترده ترین بیماری های پوستی است که با بروز دانه های سرسیاه و سرسفید، برآمدگی و کیست در قسمت های مختلف بدن مانند صورت، گردن، قفسه سینه و گاهی اوقات بازوها قابل مشاهده است. در خانم ها به دلیل اختلالات هورمونی جوش یا آکنه شایع تر است.

چرا جوش یا آکنه روی صورت در می آید؟

  • یک سری داروها هستند که می توانند آکنه را تشدید کنند مانند کورتون خوراکی یا موضعی و داروهای ضد تشنج.
  • محیط های کاری که همراه با رطوبت زیاد و فضای چرب هست مثل افرادی که در آشپزخانه ها کار می کنند.
  • استرس زیاد
  • مصرف سیگار و قلیان
  • استعداد ژنتیکی

جوش ها را به سه دسته تقسیم می شوند

  • جوش با شدت ملایم: جوش های کمدون یا سر سیاه و سر سفید در این دسته قرار دارند. درمان های موضعی بیشتر در این موارد به کار می رود.
  • جوش با شدت متوسط: در این دسته علاوه به جوش های سرسیاه و سر سفید، دانه های قرمز با شدت متوسط هم وجود دارند. عمدتا درمان آن داروهای خواراکی است.
  • جوش با شدت شدید: در این نوع جوش ها دانه های قرمز به تعداد زیاد در بدن وجود دارند.

انواع جای جوش و آکنه

جای جوش انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع جای جوش نیز درمان های خاص خود را دارد، برخی از جای جوش ها به صورت برآمدگی و فرورفتگی، برخی به صورت لک های قرمز یا قهوه ای نمود پیدا می کند.

جای جوش هایی که به صورت فرورفتگی و یا برجستگی است ممکن است اشکال مختلفی از اسکارها را داشته باشند که عبارتند از:

  • پاپیولار (جای جوش های به صورت برجسته)
  • آیس پیک (Ice Pick Scars) و یا اسکار قندیلی
  • باکس کار (boxcar) و یا اسکارهای که به صورت مکعبی شکل هستند.
  • رولینگ (rolling) و یا اسکارهای که به شکل گرد یا چرخشی هستند.
  • زخم های گوشتی

جهت مشاوره درمان جای جوش با دکتر الهه لطفی فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
فرم با موفقیت ثبت شد.
خطایی رخ داده است. لطفا تمام موارد را تکمیل کرده و مجددا تلاش کنید.

روش های درمان جای جوش و آکنه

در حال حاضر روش های مختلفی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد، که دکتر پوست برای درمان جای جوش با توجه به شدت اسکار و همچنین نوع اسکار یکی از روش ها و یا ترکیبی از روش های زیر را برای از بین بردن جای جوش انتخاب می کند:

از بین بردن جای جوش با سابسیژن

یکی از بهترین روش ها برای درمان سریع جای جوش ها سابسیژن و آر-اف فرکشنال به صورت ترکیبی با هم است. در روش ساب سیژن برای درمان و از بین بردن جای جوش از روش آزاد کردن بافت های همبندی استفاده می شود. سابسیژن از سوزن های ریزی تشکیل شده است که برای درمان جای جوش های عمیق و حتی سطحی بهترین راه حل است. همچنین ساب سیژن برای اکثر پوست ها مناسب است.

از بین بردن جای جوش با prp

همان طور که می دانید درمان اسکار به صورت صد در صد نیست اما می تواند تا ۹۰ درصد بهبود پیدا کند، خصوصاً در افرادی که جای جوش عمیقی دارند. روش پی آر پی جز روش هایی است که در طولانی مدت نتیجه می دهد و مانند دیگر روش های درمانی شما نمی توانید به سرعت بهبود درمان اسکار را مشاهده کنید اما پزشک معمولاً برای درمان جوش های بسیار عمیق از سابسیژن و لیزر درمانی بیشتر از سایر روش ها برای درمان جای جوش استفاده می کند.

از بین بردن جای جوش با لیزر فرکشنال

همان طور که می دانید لیزر فرکشنال به دو صورت سوزنی و غیر سوزنی وجود دارد. فرکشنال برای برطرف کردن چین و چروک ها، لیفت صورت، جای اسکار و آکنه مناسب است. در روش سوزنی از سوزن های استریل شده با عمق های مختلف استفاده می شود که وارد پوست می شود و می تواند عملیات کلاژن سازی را انجام دهد. تعداد جلسات مورد نیاز بین ۳ تا ۴ جلسه است و بعد از هر ۶ ماه باید به صورت مجدد فرکشنال صورت بگیرد تا فرد بتواند نتیجه مطلوبی بگیرد.

یکی از روش های ترکیبی برای از بین بردن جای جوش است و معمولاً برای افرادی استفاده می شود که جای جوش سطحی تری دارند. پس از اینکه پزشک از روش سابسیژن استفاده کرد برای درمان جای جوش سطحی می توان از روش میکرودرم ابریژن استفاده کرد.

پانچ یکی از روش های درمانی برای جای جوش است.پانچ و سابسیژن مناسب برای افرادی است که جای جوش بسیار عمیقی دارند به گونه ای که بیمار از هیچ یک از روش های ترکیبی نتیجه نگرفته است. بهتر است بیمار در صورت عمیق بودن جای جوش از یک تا سه جلسه سابسیژن و یک یا دو جلسه پانچ برای بهبود استفاده کند.

همچنین وقتی جای جوش به قدری شدید باشد که منجر به اسکار شود ممکن است درمان با آکوتان توسط بهترین متخصص پوست و مو پیشنهاد شود. آکوتان یک مشتق ویتامین آ است و به صورت خوراکی برای افرادی که جوش های شدید و التهابی می زنند، استفاده می شود.

نکته: در صورتی که فرد آکوتان را مصرف می کند نباید باردار شود چون ممکن است جنین دچار ناهنجاری شود اما پس از اتمام مصرف و یک ماه بعد فرد می تواند اقدام به بارداری کند و مشکلی به وجود نمی آید.

تاکنون ارتباطی با مصرف غذا و آکنه مشاهده نشده اما طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که شیرینی جات به مقدار زیاد مصرف می کنند به خاطر بالا بودن انسولین در خون ممکن است جوش بزنند.

بنابراین متخصص پوست و مو و زیبایی توصیه می کند افراد غذاهای خیلی شیرین یا چرب را به میزان زیاد مصرف نکنند.

دکتر الهه لطفی

متخصص پوست، مو وزیبایی
دارای مدرک تخصص پوست از دانشگاه علوم پزشکی ایران
دارای مدرک MD از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
سابقه فعالیت در مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون
انجام پروژه با عنوان مقایسه شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به رزاشیا دارای مدرک AMC (Australian medical test)
عضو فعال انجمن مرکزتحقیقات سلول های بنیادی از سال 1387 تا کنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان!